چگونه یک سرور مناسب انتخاب کنیم؟

سرور دست دوم

انتخاب سرور مناسب

چگونه یک سرور مناسب انتخاب کنیم؟

اصلی ترین مشخصه اختصاصی یک سرور در سرعت پردازنده آن نهفته است. و بر همین اساس، سرعت به عنوان امری اساسی در معرفی بسته های مختلف ارائه شده توسط ایران هاست عمل می کند و اولین ویژگی پیش از حافظه ، فضای دیسک ، پهنای باند یا دیگر مشخصات سرور است که می بایست درنظر گرفته شود.

هرچه پردازنده قدرتمندتر باشد، سرور عملیات های همزمان را بهتر انجام خواهد داد. سایت های استاتیک با CPU های متوسط و ضعیف خوب کار می کنند، اما سایتهای پویا، برنامه های مدیریتِ داده و سرورهای بازی به CPU های قدرتمندتری نیازمند خواهند بود.

لطفا توجه داشته باشید که اولا این تست های کارکرد، مقادیر متوسط را ارائه می کند و ثانیا بعضی برنامه های خاص هنگام استفاده از ظرفیت کامل از چند هسته استفاده نمی کنند. کارکرد برنامه ای که برای استفاده از همه هسته ها بهینه شده باشد، از آنچه در این نمودارها نمایش داده شده بسیار بالاتر خواهد بود.

آسیمکو- CPU

چگونه می توانید بهترین کارایی را از سرور دریافت کنید؟

دوبرابر کردن حافظه پنهانی [۵%]

حافظه پنهان یا کش در پردازنده معمولا متشکل از چند لایه است و وظیفه کاهش تاخیر دسترسی پردازنده به حافظه RAM را دارد، به عبارتی وظیفه کش این است که تا حد امکان داده هایی که مکررا مورد استفاده قرار می گیرند را به شکلی در این لایه ها نگه دارد تا پردازنده مجبور نباشد آنها را مجدد از حافظه RAM بخواند. حافظه کش بسیار سریعتر از حافظه RAM است و به صورت تجربی افزایش آن دو برابری آن می تواند حدود ۵ درصد عملکرد پردازنده را افزایش دهد.

دو برابر کردن تعداد هسته ها یا پردازشگرها [۱۰ ٪ -۲۵ ٪]

در پردازنده های جدید شما در یک پردازنده فیزیکی مستقل می توانید چندین هسته جدا داشته باشید.افزایش تعداد هسته ها این امکان را به پردازنده می دهد تا بتواند همزمان برنامه های چند گانه ای را پردازش کند. افزایش تعداد هسته پردازنده می تواند میزان تاخیر پردازش را کاهش داده و بهره وری پردازشگر را افزایش دهد. علاوه بر این برخی مادربورد های سرور این امکان را دارند تا بتوان دو پردازشگر فیزیکی مستقل بر روی آنها نصب کرد. در این حالت شما سروری خواهید داشت با دو پردازنده فیزیکی جدا بطوری که هر کدام از آنها می تواند دارای چند هسته باشد. بطور کلی افزایش دو برابری تعداد پردازنده های فیزیکی می تواند تا ۵۰ درصد سرعت پردازش را بهبود بخشد، و در نهایت کارکرد کلی سرور بطور متوسط تا ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش فرکانس پردازنده [۱۰ ٪]

سرعت پردازش یک پردازنده به میزان فرکانس آن بستگی دارد و مشخص کننده این است که پردازنده دستورات را با چه سرعتی اجرا می کند. هر چه مقدار فرکانس پردازنده بیشتر باشد فرامین بیشتری را می تواند در یک ثانیه اجرا کند. سرعت پردازنده بر اساس گیگاهرتز (GHZ) اندازه گیری می شود. به عنوان نمونه در پردازنده های دوهسته ای ، به ازای افزایش فرکانس به میزان ۰٫۲ گیگاهرتز ، حدود ۱۰ ٪ باعث افزایش عملکرد پردازشی سرور خواهد شد.

Hyper-Threading

این تکنولوژی با تعریف هسته های منطقی پردازش به ازای هر هسته فیزیکی ۲ هسته منطقی به سیستم عامل معرفی می کند لذا اطلاعات بیشتری به پردازنده فرستاده می شود و دستورات به صورت تناوبی با یک هسته پردازش می شوند . این تکنولوژی به یک هسته مجزای پردازنده اجازه می دهد تا پردازش ها را در دو پردازنده مجازی بصورت موازی مدیریت کند.

تکنولوژی پردازنده

جدا از تمامی فاکتورها، هر نسل از پردازنده با بهبود هایی در معماری های گذشته همراه است تا ضمن افزایش عملکرد نواقص نسل های قبلی را کاهش دهد. این بهبود ها با کاهش تاخیر و افزایش توان عملیاتی در بخش های مختلف پردازش همراه است. لذا نوع معماری و تکنولوژی پردازنده عامل بسیار مهمی در انتخاب پردازنده مناسب برای سرور است.

نکات کلیدی در انتخاب هارد دیسک

معرفی و مقایسه SATA و SAS

انتخاب بین SATA و SAS یکی از مهمترین مواردی می باشد که در انتخاب سخت افزار یک سرور می بایست در نظر گرفت. SATA یا Serial ATA مخفف Serial Advanced Technology Attachment می باشد که نسل بعدی رابط باس کامپیوتر در مقابل رابط موازی ATA می باشد. SAS یا Serial Attached SCSI بسیار سریعتر و در حال حاضر رابط گران قیمت تر می باشد. به علت اینکه درایو های SAS می توانند بسیار سریعتر چرخ داشته باشند (تا ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه) به نسبت درایو های SATA (عموما سرعتی ۷۲۰۰ دور در دقیقه ای دارند) از سرعتی حدودا ۲ برابر بیشتر بر خوردارند.
درایورهای SATA حجم بالاتر و قیمت مناسب تری به نسبت SAS دارند اما با وجود اینکه SATA از نظر هزینه ای به صرفه تر از SAS می باشد، اما برای سرورها با وجود اینکه معمولا حجم زیاد مورد نیاز نیست، بهتر است از SAS استفاده شود. به صورت مختصر اگر بخواهیم جواب سوال ” SATA بهتر است یا SAS ؟” را بدهیم می توان گفت SATA برای کامپیوتر های رومیزی و SAS برای سرورها بهترین انتخاب می باشند. خرید سرور دست دوم
ویژگی بارز درایورهای SATA ظرفیت بالای حافظه با قیمت های اقتصادی و نقطه قوت SAS سرعت بالای آن است.

معرفی و مقایسه ی SSD و HDD

SSD چیست؟

SSD از نظر کارکرد همان کاری را انجام می دهد که یک هارد درایو انجام می دهد اما داده ها در قطعات الکترونیکی متصل بهم ذخیره می شوند که حتی پس از قطع شدن برق نیز فایل ها حفظ می شوند.
HDD چیست؟
HDD ها درایو های سنتی مغناطیسی ذخیره سازی اطلاعات می باشند. در این نوع دیسک ها می بایست هدهای خواندن/نوشتن هنگام چرخش صفحه ی مغناطیسی به داده ها دسترسی داشته باشند.
معیار های انتخاب دیسک
قیمت
از نظر هزینه SSD ها بسیار گران تر از هارد درایو ها می باشند. با توجه به اینکه هارد درایوها از تکنولوژی قدیمی استفاده می کنند این تفاوت قیمت برای سال های آتی باقی خواهد ماند.
میزان فضا
با وجود اینکه SSD ها تا ۴ ترابایت هم عرضه شده اند اما بسیار نادر و گران قیمت می باشند. معمولا در کامپیوترهای امروزی حافظه ای بین ۵۰۰ گیگابایت تا ۱ ترابایت استفاده می شود در حالیکه به علت قیمت بالای SSD این ظرفیت ها به میزان ۱۲۸ گیگابایت نازل شده اند.
سرعت
در این قسمت است که نقش SSD ها پررنگ می شود. یک کامپیوتر مجهز به SSD می تواند در کمتر از ۱ دقیقه و حتی در برخی مواقع چند ثانیه بوت شود. یک هارد درایو نیاز به زمانی دارد تا به چرخش درآمده و به قسمتی چرخش کند که داده در آن ذخیره شده این پروسه باعث کندی بسیار زیاد هارد درایو ها می شود.
Fragmentation
به علت ماهیت هارد درایوها، این نوع دیسک ها هنگام کار با فایل های حجیم بهتر عمل می کنند. علت این مورد نیز آن است که دیسک در حال چرخش با یک سری حرکت پشت سر هم می توانند اطلاعات را که در یک راستا قرار دارند بخواند. هنگامیکه هارد درایو ها پر می شوند ممکن است باعث شود که داده های بزرگ به صورت تکه تکه در دیسک پخش شوند که این منجر به بروز موردی با نام Fragmentation می شود. SSD ها این مشکل را نداشته و به علت اینکه هد فیزیکی را ندارند داده ها می توانند هرجایی ذخیره شوند بدون اینکه در عملکرد SSD تاثیری بگذارند.
استقامت
SSD هیچ قسمت متحرکی ندارد بنابراین احتمال اینکه داده های شما را سالم نگهدارد می تواند بیشتر از هارد درایوها باشد زیرا در هارد درایوها به علت ماهیت فیزیکی بودن آنها در هنگام وقوع ضربه با شوک های فیزیکی مشکلات سخت افزاری برای آنها پیش بیاید.
در دسترس بودن
هارد درایوها بیشتر در دسترس بوده و در سیستم های قدیمی استفاده می شوند اما محبوبیت SSD ها در حال افزایش روز افزون بوده و در آینده ی نزدیک می توانند به صورت کامل جای هارد درایو ها را بگیرند.
اندازه دیسک
به علت اینکه هارد درایو ها قطعات مغناطیسی و چرخشی دارند، محدودیتی در کوچکی اندازه ای که می توان آنها را ساخت وجود دارد در حالیکه SSD ها به علت الکترونیکی بودن می توانند در اندازه های به نسبت کوچکتری ساخته شوند.
نویز
حتی جدیدترین و سریعترین هارد درایوها نیز اندکی نویز تولید می کنند در حالیکه SSD ها به علت اینکه مکانیکی نیستند در واقع هیچ صدایی تولید نمی کنند

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *